fredag 27. august 2010

Går inn for det!

Var så heldig å finne fantastiske språklige hjelpemidler i bokhyllene på rommet. French - English VISUAL ordbok blant annet. Det er superfantastisk for slike som meg. Visuelle typer. Lurer jeg på hva for eksempel diaré heter på fransk, så er det bilde av det under helse-kapittelet. Easy learning. Alt ligger til rette for at jeg kan få økt det franske ordforrådet. Om jeg går inn for det sef. Og det gjør jeg sef. 

Etter 12 timer (!) med soving er hjernecellene nå skrudd på høygir. Har funnet frem Le Figaro, som er den nest største avisen i Frankrike. Kan kanskje sammenlignes med Aftenposten. Uansett. I dag skal jeg forstå førstesiden av Le Figaro før jeg gjør noe annet. Og i morgen skal jeg prøve meg på papir-utgaven. Bratt læringskurve. Jeg må takke for den fine lommeordboken jeg nylig fikk. Lover å slite den ut! 

Det er helt klart enklere å lese fransk enn å snakke/lytte. Jeg har ikke turt å si så mye fransk enda. Hadde gitt ene fingeren min for å kunne språket. Er ganske lost utenfor husets fire vegger. Det går i 'bonjour', 'bon soir' og 'tu parles anglais?'. Sistnevnte fant jeg nettopp ut er feil å si til fremmede. Det heter 'parlez-vous français?'. Note to self. Rett skal jo være rett. Har sagt det for mange ganger allerede. Damen på en av de mange (yessssssssssss!) take away-restaurantene i området så dog ikke ut til å bry seg nevneverdig. Fortalte henne at jeg ikke skulle ha noe, men at jeg nettopp hadde flyttet hit og at vi def kom til å sees. Regner med det finnes en bildeserie i visual-boken om hvordan kjøpe take away-mat.

@ Spotify  Shiny Toy Guns – You Are The One

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar