torsdag 26. august 2010

Randoms

Foreløpig er huseier out of town. Hun heter Roselyne og er en eldre Madame. Ryktene sier at hun har et stort landsted utenfor Paris, hvor hun er akkurat nå, sammen med sine 50 barn og 150 barnebarn. Jeg tror på ryktene fordi jeg har sett flere bilder av det som er nødt til å være landstedet. Det er ikke lite for å si det sånn. Forstår jo hvorfor dette landstedet må være av en viss størrelse. At hun har en enorm familie er ikke noe å stusse på. Leiligheten er nemlig heldekket med bilder av både store og små. Tapeten blir så fryktelig overflødig.

Det betyr at jeg og Rachel har hele residensen for oss selv. Foreløpig. Rachel er fra the land of the free. Tipper Arizona. Jeg glemte å spørre. (Var for opptatt med å finne ut om jeg hadde internett. Sef.) Men Roselyn har nemlig en deal med Uni of Arizona om å ha studentene deres boende hos seg. Så.

Madame R eier visst også to små rom i etasjen over, såkalte 'chambres de bonne' - hvor det parisiske tjenestefolket bodde i gamle, gamle, gamle, gamle, gamle, gamle dager. Disse rommene er små, typ 10-12 kvm. De som bor over oss må derfor komme nedom når de skal gjøre andre ting enn å sove o.l. Gid, den som hadde hatt en tjenestepike på loftet.

Rachel er en stereotyp amerikansk smartass-student. Ikke veldig opptatt av utseendet. Krøllete, messy, brunt hår. Briller. Litt sånn. Men selvfølgelig fryktelig smart. Tror jeg.

Jeg tok henne først for å være på min alder. Tok feil. Hun er 22. Jeg spurte hvorfor hun var i Paris. Hun dro litt på det, men så kom det helt uanfektet; 'I'm here for research'. Jeg bor med en forb... forsker på 22 år. Hun kan også skilte med å ha hatt et internship i Frankrike tidligere, og lærte seg flytende fransk på 3 mnd... Jealous? Næ.

Enter Monique. En tykkfeldig Madame med langt grått hår og en tad fransk arroganse over seg. Hun var den som fikset meg husværet. Det er helt tydelig at hun elsker Rachel fordi hun kan snakke fransk. Følte meg kjempelur der jeg stod å så fra den ene til den andre mens de slo av en prat. Monique var himmelfallen, mens jeg var stolt over å kunne snappe opp at Rachel recherche blablablab bio blabalba université blablabla ingénieur. Amerikansk bioingeNiØRD (sikkert snart PhD) på 22 som snakker flytende fransk. Jeg har absolutt ingenting å stille opp med. Vi kommer aldri til å bryte brød sammen. 

En liten honnør til Monique sånn på tampen, for god humor. Jeg har en baby-krybbe på rommet. Veldig fin da, men ganske unyttig. Monique sier 'look, you can have a baby!', hvorpå jeg mumler noe om at det blir kanskje litt vanskelig å få til på 1 mnd. Hun mente det gikk fint.

To be continued..

@ Spotify  Daughtry – What Have We Become

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar