fredag 10. september 2010

Dagens tips og triks

Ikke gjør Paris uten kjæresten din.

Et 25 grader varmt Paris som bader seg i en solnedgang som kaster det mest fantastiske lyset på verdens mest fantastiske bygninger og elv gir meg bare lyst til å kline. Og jeg blir litt grinete når jeg ikke kan kline når jeg har lyst til det. Er kanskje ikke alle som er like håpløst romantisk som meg, men jeg bare sier det som det er - don't do it. Ikke vits i å risikere å bli klinesjuk.

Det som kan hjelpe på om klinesjuka plutselig har tatt overhånd er å se et objektivt stygt par på metroen som kliner intenst. Jeg var så heldig å få øye på dette skuet i dag. Sorry, men det er bare ikke behagelig å se på. De ødela min klinelyst kjapt. Heldigvis. Takk til dere, stygt par.

Jeg har flere tips.

Ikke ha soyasaus i nærheten av sengen.

Du kan nemlig komme til å søle litt mye. Det ser ikke så veldig pent ut og du får forklaringsproblemer på flere nivå overfor landlady'en. Først språkmessig. Og har jeg spist soyasaus i sengen eller fått mensen (som har størknet)? Hva tar seg best/verst ut, sånn historiesmessig? Jeg vet ikke. Tror jeg bare skal ignorere at det har skjedd. Reidar reiser snart, og bare Grøten tar han med seg.

Noe man gjerne ikke tenker over når man gjør det samme dag ut og dag inn er at enhver rutine kan modifiseres. Jeg prøver å tenke over det, og prøver først og fremst å ikke gjøre nøyaktig det samme dag ut og dag inn. (Bortsett fra å sjekke Facebook.com og Gmail.com 1550 ganger om dagen. Strenge unntak.)

I dag modifiserte jeg ved å kjøpe sushi IN STORE. Klarte meg greit på fransk helt til jenta bak kassen bare ble tvunget til å spørre hvilken saus jeg skulle ha med. Det var da hun forstod at jeg ikke var franskkyndig og så med ett litt redd ut; 'UÆ, må jeg snakke engelsk?'. Jeg kjenner til følelsen. Du blir overrumplet. Du er i Norge, går på en norsk vei og snakker norsk. Plutselig dumper du borti en turist som spør deg om veien til Akvariet. På engelsk. Du så ikke den komme, og det er bare såvidt du klarer å komme på et eneste engelsk ord.

Jenta bak disken måtte ikke snakke engelsk. Jeg bare visste at jeg skulle ha soya, så jeg svarte ja til det hun sa som lignet mest på 'soya'. Idiotsikkert. Og istedenfor Cola LIGHT ble det Cola ZERO. Vips. Rutine modifisert. Try this at home.

Kanskje det var Cola Zero jeg sølte i sengen? Den nye Cola Zero Soya edition i såfall.

Søler rundt med penger gjør jeg i alle fall ikke. I dag var dagen da vi skulle ha kommet frem til en avgjørelse i spørsmålet om klassen skulle betale 100 euro for å få 15 timer ekstra undervisning de to neste ukene. Jeg hadde bestemt meg for at det ikke var noe for meg. For mange penger, for mange timer. Det var ikke den dealen jeg hadde gått med på.

Så vi fikk spørsmålet i pausen. Rosa, en generelt irriterende latinamerikaner, åpner kjeften og sier at hun gjerne går med på det. Lærer kjempehappy. Så åpner jeg munnen og Rosa får ingen ekstratimer likevel. Det var alle eller ingen. Lærer kjempebummed.

Etterpå sier jeg til flere av de andre at jeg beklaget om de var veldig interessert i tilbudet. Jeg mente at om de var sugen på mer kursing så hadde de faktisk muligheten til å fortsette siden de fleste skal være i Paris ca et år alle sammen. Det skal ikke jeg, og har nok med det vi har nå. Det hadde visstnok de andre også, og var glade for at jeg i det hele tatt hadde sagt nei.

Case closed og en vakker dag er over. 12 dager igjen. Jeg kommer til å savne.. alt. Særlig klinesjuka.

@ Spotify Florence + The Machine – Drumming Song - Jack Beats Remix

1 kommentar:

  1. og så inviterer du meg ned i dette Parisadiset? Jeg hadde værtfall tilta :)

    SvarSlett